Európai konszolidáció: kevesebb szereplő, több szolgáltatás

europai_konszolidacio.jpgHosszú ideje nem láthattunk akkora átalakulásokat az európai piacon, mint 2014-ben. Ahogy a kontinens gazdasága egyre kevésbé viseli magán a gazdasági válság hatásait, úgy a vállalati szféra is megélénkült. 2008 óta tavaly volt a legmagasabb az összeolvadások és felvásárlások száma és értéke Európában, összesen több mint 900 milliárd dollár. A legnagyobb mozgás többek között a telekom szektorban volt tapasztalható, és nagyon úgy tűnik, hogy a konszolidációs kedv idén sem fog alábbhagyni. Néhány távközlési cégóriás megvételében már most is szinte biztosak lehetünk, de ez valószínűleg még csak egy újabb hullám kezdete.

A legjelentősebb átalakulás Nagy-Britanniában mehet végbe, ahol két felvásárlás is végbemehet rövid időn belül a mobilszolgáltatók között. Egyrészt a Three anyacége, a hongkongi Hutchison vásárolhatja fel a brit piacon második számú O2-t, ezzel létrehozva a szigetország legnagyobb mobilszolgáltatóját, másrészt pedig a vezetékes piac vezető szereplője, a British Telecom az egyelőre legnagyobb szolgáltatónak számító EE felvásárlását helyezte kilátásba. A két tranzakció ahhoz vezet, hogy a négyszereplős piac háromszereplőssé alakul. Abban pedig biztosak lehetünk, hogy a tavaly a Kabel-Deutschlandot felvásárló Vodafone sem fogja tétlenül nézni, hogy versenytársai átalakítják a játszóteret. Már hírbe hozták például a Sky műsorszolgáltatóval és a TalkTalkkal, de a legnagyobbat valószínűleg az szólna, ha a UPC-vel tudna megegyezni.

A Hutchison vélhetően nem áll meg az O2-nál, máris szóba jött, hogy az olasz és az észak-európai piacokat is megcélozza. A francia Altice, miután tavaly Franciaországban felvásárolta a Vivenditől a legnagyobb francia mobilszolgáltatót, a portugál piacon is megveti a lábát. Az ország legnagyobb portugál távközlési cége, a PT Portugal felvásárlásával várhatóan szintén felkavarja a portugál piac porát.

A több mint 100 nagy távközlési szolgáltatót számláló kontinenst gyakran érik kritikák, ugyanis sokan annak tulajdonítják az amerikai és egyes ázsiai piacokhoz viszonyított hátrányt, hogy a feldarabolt piac negatív hatással van a szektor fejlődésére. A kritikák valószínűleg célt értek, ugyanis az Európai Unió is nyitottabbá vált a konszolidációval szemben. Ennek oka elsősorban az a cél, hogy a beruházások száma és mértéke növekedjen, illetve hogy elősegítsék a gyorsabb hálózatok kiépülését. Még akkor is, ha ez esetleg a végfelhasználói díjak emelkedését jelenti.

A felvásárlások számának növekedése több okra is visszavezethető: a gazdasági válság hatásainak visszahúzódása nyomán javultak a finanszírozási feltételek, növekedni tudott a vállalatok készpénztartaléka, folyamatosan erősödik a részvénypiac is, illetve a válság hatására több cég meggyengült, így könnyű felvásárlások célpontjává válhatott. A felvásárlások hírére pedig az érintett vállalatok több százalékos emelkedésnek örülhettek. A tranzakciók létrejöttét elősegítette továbbá a politikai és jogkörnyezeti stabilitás erősödése is. A tengeren túli befektetők számára Európa most rengeteg lehetőséggel kecsegtet.

Több jelentős európai piacon is csökkent, illetve csökkenni fog a szereplők száma, ami a különböző távközlési szolgáltatások (vezetékes- és mobiltelefon, internet, televízió) centralizálásával is együtt jár. A távközlési piac megállíthatatlanul a központosított hálózatszolgáltatások felé halad, ami a felhasználók számára egyszerűbbé teszi az teljes körű hálózati kapcsolódást és az ügyintézést, illetve jobb minőségű szolgáltatásokat tesz lehetővé.

Míg az óriáscégek igyekeznek megtalálni a saját helyüket a piacon, és igyekeznek felosztani a szektor tortáját, addig az alternatív távközlési szolgáltatók is folyamatosan lépést tartanak velük, és náluk is a különböző szolgáltatások összekapcsolása figyelhető meg. A távközlési szektor néhány év múlva jelentősen különbözni fog a korábbi formájától (mind piaci, mind technológiai szempontból), és ebből valamennyi szolgáltató ki fogja venni a részét, legyen szó globális méretű multiról vagy a helyi viszonyokat és igényeket jól ismerő vállalatról. Arról nem is beszélve, hogy valószínűleg a jövő nagy technológiai cégét/cégeit még nem is ismerjük. A Google leegyszerűsített keresőmotorjának megjelenésekor például ki gondolta volna, hogy a cég a mobilpiac meghódítását is tervezni fogja.

Lévay Örs