Az autógyártók vagy az IT-cégek fogják uralni az önvezető autók piacát?

vezeto_nelkuli_auto1.jpg2015-ben egy sofőr nélküli autó jobb időt futott egy versenypályán, mint egy amatőr túraautó-bajnok. Vajon az automata gépjárművek autóversenyzők felett aratott győzelme hasonló áttörést jelent a technológia szempontjából, mint a Deep Blue számítógép Garri Kaszparov sakkvilágbajnok elleni sikere? A forradalmi fejlesztés elterjedése hasonlóan jelentős hatással lehet mindennapi életünkre, mint a számítógép. Ahogy húsz éve még nem gondoltuk volna, hogy a fürdőszobától kezdve a metrón át a tengerpartig mindenhol lesz nálunk egy mini számítógép, úgy még ma is nehezünkre esik elképzelni egy sofőrök nélküli közúti rendszert. Pedig sosem voltunk még ilyen közel ehhez a világhoz.

A vezető nélküli autók megjelenése már nem a „vajon”, hanem a „mikor” kérdést vonja maga után. A Google tavaly leleplezte önvezető autóját, amely akár már öt éven belül az utakat szelheti, tíz éven belül pedig akár a hagyományos autógyártók is piacra dobhatják az első modelleket. A fejlődési irányt jól mutatja, hogy a Google elektromos autókban gondolkodik. Tehát míg a hagyományos autópiacon folyamatosan nő az e-autók száma, addig ez az új irány már az elektromos járművek uralmával forrhat össze.

Ahogy az lenni szokott, míg az autópiac szereplői óvatosan kezelik a témát, és lassú, de fokozatos adaptációról beszélnek, addig a Google vagy az Apple drámai növekedést és radikális piaci változásokat vizionál. Az igazság valószínűleg a kettő között helyezkedik el, és jelentősen függ a fogyasztói fogadtatástól, illetve a szükséges jogszabályi változások életbe lépésétől.

Az új technológia számos területen jelenthet javulást: várhatóan csökkenti a közúti balesetek számát, növeli az utazás hatékonyságát, ezáltal csökkenti az üzemanyag-használatot, mérsékli a felmerülő költségeket, illetve több hasznosan eltölthető időt biztosít utasa számára. Ahhoz azonban, hogy mindez gördülékenyen működjön, egyértelmű és átlátható jogszabályokat kell érvénybe léptetni, hogy például egyértelmű legyen a felelős személye egy önvezető autóval okozott vagy elszenvedett balesetben, illetve a vezetési szokásokról gyűjtött információ felhasználásának körülményeit is tisztázni kell. A fejlesztés sikeressége azonban minden bizonnyal a piac mozgatórugójának számító célcsoport, az vezetők-utasok elfogadási hajlandóságán fog múlni.

Az új piac rendkívül sok lehetőséggel kecsegtet, és ezt jól tudják a hagyományos autógyártók is. Ha itt lemaradnak, néhány évtized múlva azt vehetik észre, hogy hasonló cipőben járnak, mint a Nokia az egyre elszaporodó amerikai, koreai és kínai okostelefon-gyártók között. Nem meglepő tehát, hogy a Google és az Apple mellett például az Audi, a Mercedes-Benz vagy a Tesla is köztudottan dolgozik az önvezetésű járműveken. A két csoport egymástól meglehetősen távoli szektorban piacvezető, mégis – talán néhány éve nem is gondoltuk volna – a jövőben egymás konkurenciái lehetnek.

Nézzünk egy összehasonlítást, mi szól a hagyományos autógyártók, illetve az IT-cégek mellett!

Hagyományos autógyártók

  • Rendelkeznek kiterjedt beszállítói kapcsolatokkal és összeszerelő üzemekkel
  • Tapasztalatuk és műszaki ismereteik magas szintűek, autók terén megbízhatóak
  • Már egy ideje tesztelik az önvezetést segítő rendszereket (pl. parkolást segítő, sávban tartó rendszerek).
  • „Elhisszük” nekik az autót

IT-cégek

  • Rendelkeznek a szükséges anyagi háttérrel, vannak tartalékaik
  • Már vannak kész prototípusok
  • Akkumulátorfejlesztésben jóval az autógyártók előtt járnak
  • „Elhisszük” nekik az önvezető szoftvert

Az IT-cégek nem véletlenül csak elektromos autóban gondolkodnak, hisz a robbanómotoros autó „lelke” a motor, több száz mesterien megtervezett és összehangoltan működő különleges ötvözetből készült alkatrésszel, így ezen a területen versenybe szállni a nagy autógyártókkal rendkívüli bátorságot igényel. Egy elektromotort azonban alig egy tucatnyi alkatrészből, tulajdonképpen bárki otthon a konyhában is össze tudna szerelni. Emellett az elektromos autóknál az akkumulátor az egyik kulcskérdés, e téren pedig az IT cégeknek legalább akkora a tapasztalatuk, mint a hagyományos autósoknak, ha nem nagyobb.

Mivel a piac egyelőre eléggé kiszámíthatatlan, nehéz lenne megjósolni, hogy ki tud majd az élre törni. A Google-nek megvan az az előnye, hogy a fogyasztók egyelőre szinte kizárólag vele azonosítják a technológiát, így elsősorban tőle fogják várni a fejleményeket. A tömeggyártás beindítása pedig már egy másik kérdés lesz, amely még akár nagyobb autóipari felvásárlásokat is maga után vonhat, de ez még a jövő zenéje. Addig csak képzeljük el, hogy egyszer, talán nem is sokára, majd úgy utazhatunk reggel munkába, hogy közben hátradőlve olvassuk a reggeli híreket.

Lévay Örs